grønn Betong kan være en nøkkel i klimakampen
Forskningprosjekter som er gjennomført viser at det er stort potensiale for å bygge mer bærekraftig lettere broer med grønn betong, og dermed redusere CO2 utslippene
Virkemiddel som stadig får økende oppmerksomhet er norske bedrifters omstillingskraft for grønnere drift og samfunnsasvar
«Grønn betong» kan være en nøkkel i klimakampen
Karbonfangst og lagring (CCS) er en av mange nøkkelfaktorer for å nå Parismålene og begrense oppvarmingen.
CCS er et av tiltakene som FNs klimapanel anbefaler for å begrense den globale oppvarmingen til 1,5 grader Celsius.
CCS er teknologi som kan fange opptil 90 prosent av karbondioksidutslippene (CO2) som produseres gjennom bruk av fossilt brensel i produksjon av elektrisitet og industriprosesser, noe som forhindrer karbondioksidet i å gå ut i atmosfæren.
Teknologien vil stå sentralt når det gjelder å avkarbonisere sement – og stålindustrien.
Verdens sementindustri står for seks til åtte prosent av verdens utslipp av klimagassen CO2.
Det jobbes med bærekraft og innovasjon for å redusere klimafotavtrykket og ressursbruken som er bra for både mennesker og miljøet.
Sement er bindemiddelet som gjør grus og småstein til betong. Under oppvarmingen blir CO2 produsert i stor skala.
Ved forskningprosjekter som er gjennomført viser det seg at det er stort potensiale for å bygge mer bærekraftige og lettere broer, og dermed redusere CO2 utslippene.
I det vitenskapelige tidsskriftet Nature Communications er resultatene av forskningsprosjekt publisert, og indikerer at potensialet er stort.
En stor konstruksjon har et stort klimaavtrykk, og betong er det mest utbredte byggematerialet i brusektoren.
Norden ligger langt fremme på utviklingsskalaen, miljøfokuset er høyt og sterkt
Statens vegvesen arrangerer
Brukonferanse den 22.11.2021 som strekker seg over 2 dager med spesielt søkelys mot klima i år. Det vil bli presentert aktuelle, pågående forsknings – og utviklingsprosjekter som handler om «Hvordan bygge grønnere bruer?»
Bærekraft står høyt på agendaen hos norske oppdragsgivere og entreprenører og flere vektlegger CO₂-utslipp høyt i noen av tildelingene sine.
Betongproduksjon står for rundt 3 prosent av CO2.‐utslippene i Norge, og 5 prosent av utslippene på verdensbasis.
Fremtidens sementproduksjon må bli grønnere enn den er i dag, da betong er et av verdens mest anvendte materialer og anses som en klimaversting.
Det er derfor avgjørende å velge produkter med lave klimagassutslipp.
Betongindustrien har som mål å bli karbonnøytral innen 2050. For å nå målet er industrien i stor grad avhengig av teknologi som karbonfangst – og lagring.
Teknologien er fortsatt under utvikling gjennom bla. prestisjeprosjekter.
Danmarks tekniske universitet (DTU) og COWI har studert hvordan man kan redusere vekten på brudekker ved å optimalisere strukturene, for dermed å kunne øke spennet
Den nye utformingen av brobjelker kan gi en vekt- og CO2-reduksjon på opptil 20 prosent for hele broen, noe som selvfølgelig er fordelaktig for klimaet, sier teknisk direktør i COWI Henrik Polk som har deltatt i forskningsprosjektet.
Stor konstruksjoner gir stort klimaavtrykk. Betong er det mest utbredte byggematerialet i brusektoren. Mye vil handle om produktoptimalisering og effektiv materialbruk. Ved å bygge bruer mindre bruk av betong, i kombinasjon med alternative og kortreiste materialer, så hjelper vi klima reelt.
Om forskningsprosjektet:
Beregningene av topologioptimaliseringen ble utført på en PRACE superdatamaskin (Partnership for Advanced Computing in Europe).
Topologioptimalisering kan beregnes for komponenter under mekanisk påkjenning.
Den brukes innen anleggsteknikk, luftfartsteknikk, bil- og kjøretøybygging og i andre grener av maskinteknikk.
Norcems sementfabrikk i Breivik i Telemark er en av de største enkeltkildene for klimagassutslipp på fastlandet i Norge.
Bedriften har en visjon om nullutslipp av CO2 innen 2030.
I lengre tid har Norcems samarbeidet tett med fagmiljø med fokus på håndtering av klimateknologien.
To tredjedeler av CO2-utslippene i sementproduksjon kommer fra spaltingen av kalksteinen som brukes som råvare (kalsineringen), og en tredjedel fra selve forbrenningsprosessen. Karbonfangst er derfor den eneste muligheten for å kutte utslippene.
Norconcult har fått det prestisjetunge oppdraget , og skal være med på å realisere prosjektet, da konsulentselskapet har vært tidlig ute med å tenke på karbonfangst.
Kunnskapen vil derfor være et ganske viktig bidrag til å realisere både nasjonale og globale klimamål.
Karbonfangstanlegget på Norcems fabrikk skal stå ferdig i 2024.
De første skipene med komprimert CO2 bli skipet ut fra havnen i Brevik for permanent lagring under havbunnen i Nordsjøen.
Blir prosjektet en suksess kan det bidra til å kutte store utslipper i Norge og for mange av verdens industribedrifter.