Vedlikehold av traktorer og skogsmaskiner i vinterkulden.

 

vedlikehold av landbruksmaskiner i vinterkulden

 

Opprettholdelse av sikkerheten til landbruks – og skogsmaskiner er  avhengig av jevnlig ettersyn og vedlikehold

I tillegg til anbefalte serviceavtaler er det mye du kan gjøre selv for å vedlikeholde maskinparken på gården.

Traktorer må også gjennom EU-kontroll. Med utviklingen av stadig større og mer avanserte traktorer,  så har behovet for jevnlig kontroll blitt enda viktigere enn tidligere.

Diesel forfilter på maskinen:

Når filteret går tett eller ikke lenger fungerer effektivt er det store sjanger for at forurensninger begynner å sirkulere i hydraulikksystemet. Dette kan føre til økt slitasje på maskindeler, økt motstand i systemet, og i verste fall mekaniske feil. Problemer kan utvikle seg uten at operatøren får noe forvarsel. Nettopp fordi de elektriske systemene som normalt gir alarmer, er ute av drift.

Mange nye maskiner kommer uten diesel forfilter. Dieselfilteret montert på motoren alene klarer ikke å ta unna alt av vann og partikler. Et ekstra forfilter fanger opp både vann og partikler, og er beskyttende for dieselinjektorene. Finnes i flere kapasiteter og varianter, f.eks med varmer. Det koster ca 100 000 kr å bytte alle dieselinjektorene, så her er det penger å spare!

 

Økt sikkerhet med EU-kontroll for hurtiggående traktorer

Med utviklingen av stadig større og mer avanserte traktorer,( som ofte inkluderer spesialtilpasset teknologi av høy verdi), har behovet for jevnlig kontroll blitt klart viktigere. Et EU-direktiv som også Norge har implementert, krever nå EU-kontroll av hurtiggående traktorer. Dette tiltaket sikrer at eventuelle feil som kan påvirke både sikkerheten, og miljøet blir identifisert og utbedret. Statens vegvesen støtter ordningen som et viktig bidrag til trafikksikkerheten, da det bidrar til tryggere traktorer på veiene.

Via Statens vegvesens nettsider kan du sjekke om traktoren din er omfattet av påbudet.

Drivstoffsystemet

Når vinteren nærmer seg og temperaturene synker er det lett å tenke at maskinparken klarer seg gjennom kulden uten videre tiltak. Men kulde, frost og kondens kan raskt føre til driftsproblemer, og kostbare reparasjoner om vedlikehold blir oversett. Vann og fuktighet i drivstoffsystemet kan fryse og blokkere drivstofftilførselen, noe som kan skade alt fra filter til motor og avgassystemet.

Selv små mengder vann i drivstoffet kan utgjøre en stor trussel. Vann som fryser kan skade komponenter og forstyrre motorens ytelse – og kan også føre til korrosjon og rust i injektorene, som ellers leverer drivstoff med høy presisjon. Slike skader kan raskt forverres og resultere i uplanlagt nedetid og økte vedlikeholdskostnader.

Hydraulikksystemet

I et hydraulikksystem er oljen en av de mest kritiske komponentene. Hydraulikkoljens viktigste funksjon er å overføre kraft, men den har også andre funksjoner som å fordele varme, smøre, legge en beskyttende film mellom bevegelige deler og å transportere forurensninger.

Når et hydraulikksystem er i drift, vil forurensninger finne veien inn i oljen og påvirke den fysiske og kjemiske sammensetningen. 

 

  • Defekte komponenter
  • Redusert levetid på oljen og utstyret
  • Redusert effekt i systemer
  • Nedetid på maskiner
  • Høye vedlikeholdskostnader

Typiske kilder til forurensning i et hydraulikksystem

 

Ved oppstart eller påfylling av et hydraulikksystem antar man gjerne at den nye hydraulikkoljen er ren. Innen påfyllingen skjer har oljen blitt transportert og lagret i containere, tanker og transportsystemer, noe som medfører fare for forurensning.

Selv om vedlikehold er viktig er dette også en kilde til forurensning. I tillegg er hver ny komponent som installeres også en mulig risiko for forurensning.

Partikler fra omgivelsene trenger inn i hydraulikkoljen gjennom tilfeldige åpninger i hydraulikksystemet. Dette kan skje gjennom pustefilter eller sylinderpakninger som lekker, eller når hydraulikksystemet åpnes for vedlikehold.

Forurensninger kan også utvikle seg inne i selve hydraulikksystemet. Temperaturendringer kan for eksempel skape kondens som igjen medfører vannforurensning, og friksjon av komponenter kan forårsake forurensninger i form av faste partikler i hydraulikkoljen.

Filter til landsbruks - og skogsmaskiner.
LANDBRUKS SKOGSMASKINER
SEPAR 2000 VANNUTSKILLER Med dieselforfilter med vannutskiller fra Separ kan du forebygge motorstans. Tette dieselfilter er en av de vanligste årsakene til at motoren stopper på marinefartøy
SEPARFILTER MED VANNUTSKILLER
Oljeprodukter vil på lik linje med andre organiske stoff nedbrytes av mikroorganismer. Norskproduserte Bio-Protect 2 holder tanken ren, og det tar ca. ett døgn fra man tilsetter middelet til alle dieseldyr er drept – forutsatt riktig dosering.
BIO-PROTECT 2 FRI TANK FOR DIESELDYR

Elektriske systemer og kontroller – Sørg for stabil drift og pålitelighet i maskinparken

Moderne landbruksmaskiner er utstyrt med avanserte elektriske systemer som krever kontinuerlig vedlikehold. For å unngå uforutsette driftsforstyrrelser, er det viktig å sjekke at batterier, ledninger og kontrollpaneler fungerer som de skal. Test og inspiser disse komponentene jevnlig for å sikre pålitelig drift under alle forhold.

Dette inkluderer regelmessige kontroller av filter, oljenivåer og andre komponenter.

Når temperaturen synker øker belastningen på batteriet, samtidig som batteriets ytelse svekkes i kulden. En vedlikeholdslader kan bidra til å holde batteriet på optimalt ladenivå når maskinen ikke er i bruk over lengre perioder. Spesielt ved lagring. Kaldt vær krever ekstra energi for å starte motoren. Noe som betyr at både den tilgjengelige kraften i batteriet reduseres, og energibehovet øker. Derfor er vintervedlikehold av batterier avgjørende for å sikre at traktoren starter pålitelig og effektivt, selv på de kaldeste dagene.

Kontroller at kjølevæsken er egnet for vinterbruk og at systemet er fritt for lekkasjer. Frostvæske er viktig for å forhindre at motoren fryser.

Hvis maskinene ikke skal brukes over lengre tid, bør de oppbevares innendørs eller under dekke for å beskytte mot vær og vind.

Sjekk oljenivåer og se etter lekasjer.

Forskriften om bruk av kjøretøy fastsetter klare retningslinjer for når traktorer må være utstyrt med vinterdekk, og ha med kjettinger ombord. Hovedregelen er at traktorer og andre kjøretøy alltid skal være utstyrt for å ha tilstrekkelig veigrep, spesielt under vinterforhold. Dette betyr at traktorer må være i stand til å takle utfordrende kjøreforhold uten å utgjøre en risiko for trafikksikkerheten.

Noen viktige punkter å huske på:

  1. Krav til vinterdekk: Kjøretøy skal ha vinterdekk i perioder med fare for snø, is og glatt veibane for å sikre tilstrekkelig grep.

«Kjettinger til traktor er kun påbudt der det er forventet kjøring på veg som er snø- eller isdekket.»

Statens vegvesen – Regler for kjøring med traktor

  1. Kjettinger som reserve: Når det er risiko for ekstreme vinterforhold, skal traktorer ha med kjettinger som ekstra tiltak for å øke veigrepet.
  2. Sikkerhet som prioritet: Forskriftene krever at ingen kjøretøy skal brukes hvis de ikke er tilstrekkelig rustet for veiforholdene, spesielt om vinteren, for å redusere risikoen for ulykker.