Stort lager av laminert – og herdet glass(ruter) til anleggsmaskiner
Leverer glass til anleggsmaskiner over hele Norge
Lagerfører både til nye og eldre modeller
Parts AS har i mange år levert glass til anleggsmaskiner i et bredt spekter av bransjer. Vi vet at tiden er avgjørende for våre kunder og bedrifter.
Vårt daglige mål er å møte de mest krevende kravene til våre kunder.
Ettersom vi lagerfører de fleste frontruter til anleggsmaskiner kan vi levere glass av høy kvalitet effektivt med kort leveringstid.
Gjennom vårt distribusjonsnettverk gjør vi det mulig at du kan få ditt glass raskt levert selv om vi ikke har glasset på lager.
I det fleste tilfeller trenger vi ikke å bestille glasset inn (lagervare) der det ventetid på leveringer. Dermed holdes nedetiden for kjøretøyet på et minimum. Noe som løser problemer raskt.
Vi kan utføre skifte av knust glass, og montering av nytt glass til Volvo – og Hitachi gravemaskiner i Bergen og nabokommunene.
Tapt produksjonstid koster penger. Vi forsøker alltid å minimere tapene for våre kunder med få maskinen så raskt som mulig i drift igjen.
Førerhusglass, frontruter og dørglass
Kjøretøyforskriften stiller strenge krav til godkjenning av kjøretøy, deler og utstyr.
Sikkerhetsglass er bla. fellesbetegnelse for følgende vindusmaterialer som «Laminert glass» og Herdet glass»
I kjøretøyforskriften er det egne vedtekter for vindu på traktor.
Førerhusfrontruter, dørglass og andre førerhusvinduer er viktige deler av hele konstruksjonssystemet. Det integrerte glasset er avgjørende for driftssikkerheten både for utstyret, anleggsmaskinen og maskinfører.
Det er ikke bare viktig å opprettholde god sikt for at sikkerheten skal fungere. Førerhusets glass bidrar også til å opprettholde både styrken, og stivheten til utstyret. Den beskytter operatøren mot rusk, og andre utilsiktede støt.
Sprukne frontruter, dørglass og førerhusglass bør skiftes ut.
Kjenner du at det er strenge krav for hvor mørk glasset kan være på kjøretøy?
Dette er hjemlet i kjøretøyforskriftens § 31-1 Generelt om vindu
SKIFTE AV KNUST GLASS TIL GRAVEMASKINER
Vi har mange års erfaring med skifte av knust glass og montering av nytt glass til Volvo – og Hitachi gravemaskiner for entreprenører i Bergen og nabokommunene.
Hvorfor blir laminert glass brukt på anleggsmaskiner?
Førerhusglass, frontruter og dørglass
Det integrerte glasset i anleggsmaskinen er avgjørende for driftssikkerheten både for utstyret, anleggsmaskinen og maskinfører.
- Påbudt i frontruter på motorkjøretøy
- Glass skal være tilstrekkelig solid, og godt gjennomsiktig fra begge sider
- Laminert glass gir UV-strålebeskyttelse
- Når en laminert rute knuser, “knuses” den egentlig ikke
- Glassplinter blir hengende fast i PVB-folien (polyvinylbutyral=PVB)
Glassene vi leverer til anleggsmaskiner er bygget for å støtte det tunge maskineriet, og hytten skal være et trygt sted for maskinfører.
Ny maskiner har i dag laminert glass pga. høy styrke og sikkerhet. Glasset har også lydisolering. En annen viktig egenskap er at laminert glass gir UV-strålebeskyttelse. Det sikrer sunt, og trygt førermiljø.
Laminert sikkerhetsglass brukes for å beskytte mot kutt – og skjæreskader, dersom glasset blir knust. Det er satt sammen av to glass, som lamineres sammen med en plastfolie.
Når det laminerte ruten knuses sprekker den. Dermed «knuses» det egenltig ikke. Glassplinter blir hengende fast i PVB-folien(polyvinylbutyral=PVB). Folien vil holde glassbitene sammen da PVB-folien er meget seig, og har god adhesjon til glasset.
Polyvinylbutyral er en harpiks som hovedsakelig brukes til bruksområder som krever sterk binding, optisk klarhet, vedheft til mange overflater, seighet og fleksibilitet.
Risikoen for skjæreskader blir minimal, og man vil normalt ikke kunne falle igjennom et laminert glass.
Laminert sikkerhetsglass er påbudt i frontruter på motorkjøretøy.
Lamineringen påvirker ikke glassets optiske egenskaper, og er like klart som om det ikke er folie på.
Laminert glass beskytter dessuten mot UV-stråling, men slipper likevel inn godt.
Herdet glass
Glass bestående av et enkelt lag som ved spesiell behandling er gitt stor holdfasthet mot slag med butte gjenstander. Glasset har den egenskap at det ved brudd sprekker opp i et stort antall deler uten skarpe kanter
Kanter som man kan komme i kontakt med skal være slik utført eller beskyttet at unødig fare unngås.
Herdet glass er sterkere enn vanlig glass, og ble mye brukt tidligere i anleggsmaskiner.
Glass er et materiale som har mange bruksområder. Når herdet glass knuses så sprekker det i tusen biter.
Når det stilles krav til høy motstandsklasse kreves det alltid laminert glass.
Herdet glass har et sikkert bruddmønster.
Herdet glass fremstilles ved at det under herdeprossen benyttes varierende luftavkjøling slik at glasset ved brudd vil granulere i små biter. Risikoen for skjærskader reduseres da betydlig.
Glassets styrke mot støt økes betraktelig i forhold til ubehandlet glass.
Glasset varmes opp til i overkant av 600 grader og kjøles deretter ned.
Etter oppvarming kjøles glassruten hurtig ned med kald luft. Dette endrer spenningene i glassruten. Trykkspenninger oppstår i glassets yttersjikt, og strekkspenninger i midtsonen.
Dersom herdet glass skal benyttes som sikkerhetsglass, kan det kombineres med et laminert glass.
Glass til kjente maskinmerker
Airman
Case
Caterpillar
Doosan
Hitachi
Hyundai
JCB
Kobelco
Komatsu
Kubota
Takeutchi
Volvo
Glassruten knust?
Tiden din er verdifull.
Dersom din anleggsmaskin er ute av drift pga. knust glass kan vi hjelpe deg.
Ta kontaktVåre tjenester på glass:
- Sender ruten
- Monterer ruten i maskinen f (Volvo Hitachi)
- Monterer ruten i ramme slik at du selv kan sette den inn i maskinen